Saving

ETF’s of toch DGI?

Na me nu al een flinke tijd in te hebben gelezen in ETF’s ben ik me nu aan het focussen op DGI oftewel Dividend Growth Investing. Wat is het nu precies? Ik kopieer dit even schaamteloos van een wiki: “Dividend growth investing is an active management style that focuses on stocks with a long history of dividend increases. The objective is to produce a steadily increasing income stream that is immune to market fluctuations. Since 1956, dividends have contributed 30% of the total equity return of the S&P/TSX Composite index, while capital gains have contributed 70%”

In nederlandse termen focus je dus op de aankoop van losse divendend uitbetalende aandelen van stabiele bedrijven die een lange geschiedenis hebben van het uitkeren en het verhogen van hun dividend. Het uiteindelijke doel is om met de uitbetalingen van deze dividenden jouw passieve inkomen op zo’n niveau te brengen dat je zelf niet meer hoeft te werken (passief vs actief inkomen).

Een prachtig iets, maar met op het eerste gezicht wat meer risico en arbeidsintensiever dan een ETF strategie. Je moet immers zelf de bedrijven uitzoeken waar je aandelen van wilt kopen, zelf zorgen voor een spreiding over verschillende sectoren en markten + deze allemaal continue (of periodiek) herbalanceren. Het levert echter wel direct terug “geld” op en het rendement ligt vermoelijk hoger dan bij de ETF strategie. Het lijkt op een trade off tussen rendement / risisco / tijdsinvestering.

Ik ben er zelf nog niet uit, dus verdiep ik mij eerst verder in de materie voor ik een keuze maak (of gewoon allebei doe).

Wat denken jullie?

5 thoughts on “ETF’s of toch DGI?

  1. Altijd goed om e.e.a. te overwegen! Je kunt natuurlijk ook een ETF nemen die voldoet aan je eisen. Bijvoorbeeld VIG, SPY of VIGI (ik noem er maar een paar).
    Ikzelf doe het ongeveer 50/50, maar ik haal ook weer lol uit het uitzoeken en het volgen van de markt.

    Like

  2. DGI lijkt mij een tof gevoel te geven zoals vastgoed verhuren. Een extra inkomen waar je niets extra moet voor doen.
    Geef mij maar etf’s voor 3 super voordelen;
    1 minder tax
    2 betere spreiding over landen en sectoren
    3 de kans dat je de markt klopt is 1/10 op de lange termijn.

    Like

  3. In belgië bestaat er zoiets als roerende voorheffing op dividenden. 30% tax dus. Met kapitaliserende etf’s moet je die niet betalen. Ondertussen zie ik dat je Nederlander bent.

    Het geeft mij vertrouwen als ik in 1000den verschillende firma’s wereldwijd investeer. Ik ben er wel niet trots op dat er een fractie naar olie en tabak gaat. Mooi dat je met die waarden rekening houdt.

    Like

Leave a Reply

